Witamina K2 ma ogromny wpływ na krzepnięcie krwi, uczestniczy bowiem w produkcji białek niezbędnych w tym procesie. Jest także ważna dla zdrowia kości i zębów, wpływa bowiem na proces wiązania wapnia w kościach, a zatem na gęstość kości. Obecnie uważa się, że witamina K2 jest równie ważna dla zdrowia kości, co witamina D. Obydwie te witaminy działają synergicznie, to znaczy wspołdziałają ze sobą. Witamina K2 bierze udział w aktywacji białek, które zarządzają procesem umieszczania wapnia tam, gdzie organizm go potrzebuje. Jej odpowiedni poziom jest istotny dla profilaktyki przeciwmiażdżycowej i w zapobieganiu osteoporozie.

Witamina K2 - jakie ma właściwości?

Jedną z właściwości tej substancji jest  działanie przeciwgrzybiczne oraz przeciwzapalne. Do mnóstwa właściwości, jakie zapewnia witamina K, należy także zaliczyć uszczelnienie naczyń krwionośnych, przez co ograniczone zostaje do minimum ryzyko ich pęknięcia. Magazynowanie witamin z grupy K, odbywa się w wątrobie, to ona jest odpowiedzialna za produkcję protrombiny, dzięki której w przypadku skaleczenia się nie wykrwawiamy się na śmierć, tylko rana się zasklepia. W przypadku zażywania leków, ważne jest skonsultowanie z lekarzem, czy witamina K2 a leki przeciwzakrzepowe, swoim działaniem nie wchodzą sobie w drogę. Uważa się, że niska dawka witaminy K nie powinna zaburzać działania leków przeciwzakrzepowych, jednak ostateczną decyzję w tej sprawie powinien podjąć lekarz. 

Witamina K2 - ile jednostek dziennie należy suplementować? 

Właściwa suplementacja, przestrzeganie prawidłowych dawek są bardzo ważne, w przypadku wszystkich suplementów nie inaczej jest w przypadku witaminy K. Zawsze należy sprawdzić maksymalną dawkę dobową, jakiej potrzebuje nasz organizm i jej przestrzegać. Podczas przyjmowania witamin, warto pamiętać, że większość z nich rozpuszcza się w tłuszczach. Dlatego najlepiej jest przyjmować ją podczas posiłku – w ten sposób jej działanie będzie jeszcze lepsze. Nie ma ustalonej górnej granicy spożycia witaminy K2. Dorosły człowiek zazwyczaj (gdy nie występuje zwiększone zapotrzebowanie) powinien spożywać min. 55-65 µg witaminy K na dobę.

Gdzie występuje witamina K2? 

Witamina K2 występuje głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego: mięsie, jajach, produktach mlecznych. Najwięcej jest jej w pewnej ciekawej potrawie, rzadsko spotykanej w Polsce. Danie to nazywa się natto, jest elementem kuchni japońskiej i przygotowuje się je ze sfermentowanej soi. Dobrym źródłem witaminy K2 są dojrzewające sery, gęsia wątróbka, masło. Trochę witaminy K2 znajdziemy też w kiszonej kapuście i ogórkach. Niewielkie ilości witaminy K2 nasz organizm czerpie od bakterii, żyjących w naszym jelicie grubym.

Witamina K2 - objawy niedoboru

Brak witaminy K2 może prowadzić do wystąpienia krwawień (np. z dziąseł), problemów z  gojeniem się ran, trudności w mineralizacji kości (co objawia się ich łamaniem). Poza tym niedobór witaminy K2 może doprowadzić do zwapnienia tętnic, a w konsekwencji do nadciśnienia, zatorów i zawałów.  Niedobór witaminy K2, jak właściwie każdej z witamin jest niezwykle niebezpieczny i może prowadzić do całej masy powikłań. Jeśli nie chcemy się tym przejmować to bardzo ważnym elementem profilaktyki jest przygotowanie i stosowanie zróżnicowanej i zdrowej diety, bogatej w tą witaminę. Z tego też powodu powinniśmy mieć się nieustannie na baczności i co jakiś czas wykonywać badania okresowe. Jeśli chodzi o typowe objawy niedoboru tej substancji w ludzkim organizmie to są to:

  • krwawienia (na przykład z dziąseł),
  • częste problemy w zasklepianiu się ran,
  • kłopoty z mineralizacją kości (co zwiększa ryzyko ich złamania),
  • stany przedzawałowe;

Niewystarczająca ilość witaminy K2 może skutkować zwapnieniem tętnic, co w efekcie doprowadzić może do nadciśnienia, licznych zatorów, a nawet zawałów. Są to raczej nieprzyjemne dla nas perspektywy, jeśli nieszokujące. Z tego też powodu w przypadku jakichkolwiek podejrzeń co do wystąpienia niedoboru tej substancji w naszym organizmie, dobrą praktyką będzie skontaktowanie się z lekarzem pierwszego kontaktu, a następnie wykonanie stosownych badań, potwierdzających lub też odrzucających nasze podejrzenia. Jest to właściwie jedyny sposób na to, aby nie martwić się niedoborem oraz konsekwencjami takiego stanu rzeczy.

Naturalne źródła witaminy K: witamina K1 i K2

Podstawowym sposobem na dostarczenie witaminy K jest dieta, w której można znaleźć liczne naturalne źródła witaminy K. Zawartość tego związku w diecie zależy od sposobu uprawy warzyw i owoców, czasu ich ekspozycji na słońce oraz czasu zbiorów. Przyswajanie tej witaminy uwarunkowane jest obecnością kwasów żółciowych oraz kwasów tłuszczowych. W przypadku dobrze zbilansowanej diety możliwe jest dostarczenie ustalonego zapotrzebowania na witaminę K.

Najcenniejsze źródła witaminy K w diecie:

  • zielone liście warzyw (natka pietruszki, jarmuż, sałata, szpinak, botwinka)
  • inne warzywa (pomidory, kalafior, brokuły)
  • produkty fermentowane (sery dojrzewające, natto)
  • mięso i ryby
  • oleje roślinne
  • nabiał

Warto mieć jednak na uwadzę, że z dietą dostarczamy przede wszystkim witaminę K1, a witaminy K2 są w niej bardzo małe ilości – a to właśnie witamina K2 wykazuje bardzo wszechstronny, korzystny wpływ na zdrowie.