Stres, zmęczenie, nadwaga, toksyny czy zanieczyszczone środowisko – to tylko kilka z wielu czynników, które sprawiają, że coraz chętniej sięgamy po różne suplementy diety. Stają się powszechnie dostępne. Warto wiedzieć, na co zwracać uwagę, decydując się na ich zakup. Suplementy diety traktowane są, jako uzupełnienie normalnej żywności. Za suplement diety uważa się tym samym skoncentrowane źródło witamin, minerałów i innych substancji. Suplement diety tym samym jest ogromnym źródłem składników odżywczych niezbędnych organizmowi do prawidłowego funkcjonowania.

Jakie są korzyści przyjmowania suplementów diety?

Są powody do przyjmowania suplementów diety. Każdy, kto po nie sięga, oczekuje jakiegoś efektu, który obiecuje producent. Generalnie zadania jakie mają do spełnienia suplementy diety można podzielić na:

  • Kosmetyki - poprawiające wygląd. Generalnie chodzi o poprawę wyglądu włosów, skóry i paznokci. Dostarcza witamin i minerałów, które odmładzają skórę i wpływają na jej ogólny blask oraz zapobiegają wypadaniu włosów czy łamaniu paznokci; Profilaktyka - Suplementy do stosowania szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy naturalna odporność jest osłabiona. Ich zadaniem jest przede wszystkim zapobieganie skutkom ewentualnych niedoborów. Dotyczy to również suplementów stosowanych przed ewentualnym leczeniem, które mogą wpływać na złe wchłanianie niektórych witamin lub minerałów, aby zapobiec ich niedoborom.

  • Profilaktyka - Suplementy do stosowania szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy naturalna odporność jest osłabiona. Ich zadaniem jest przede wszystkim zapobieganie skutkom ewentualnych niedoborów. Dotyczy to również suplementów stosowanych przed ewentualnym leczeniem, które mogą wpływać na złe wchłanianie niektórych witamin lub minerałów, aby zapobiec ich niedoborom

  • Leczenie - Leczy skutki wcześniej istniejącej wady. Często stosowany jako terapia wspomagająca z innymi lekami, jako suplement diety oraz jako wzmocnienie ogólnoustrojowe. Na przykład suplementy w tym celu są często stosowane w celu odbudowy flory lub regeneracji wątroby lub innych narządów. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie odpowiedniego leczenia.

Należy jednak pamiętać, że niezależnie od zadania, jakie spełnia suplement diety, jest on środkiem dodatkowym. Nie należy na tym opierać całej kuracji i nie należy oczekiwać natychmiastowych, spektakularnych efektów kosmetycznych. Zdrowa dieta i aktywność fizyczna są również ważne dla utrzymania ciała w dobrej kondycji. 

Czy suplementy diety są zdrowe?

Przy przyjmowaniu suplementów diety warto skonsultować się z lekarzem. Niestety wiele osób korzysta z tego, że można je kupić bez recepty i zażywa ją samodzielnie. Może to prowadzić do skutków zdrowotnych, takich jak te związane z przedawkowaniem lub interakcjami leków. W praktyce przy stosowaniu suplementów nierzadko popełniamy wiele błędów, które mogą stwarzać ryzyko zaburzeń stanu zdrowia. Ponieważ traktowane są jako produkty prozdrowotne, popularne są wśród dbających o odżywianie osób, które włączają je do diety, stosując jednocześnie produkty wzbogacane. Z drugiej strony suplementacja często nie jest stosowana przez osoby, które najbardziej tego potrzebują.

Jakie suplementy diety warto brać?

Przede wszystkim takie witaminy i minerały, które nie są samodzielnie wytwarzane przez organizm człowieka i ciężko jest je dostarczyć w stosowanej diecie. Najczęściej dietetycy zalecają pacjentom suplementację:

  • Cynku – czyli składnika mineralnego, który ma wpływ na poprawę pamięci, wspiera leczenie chorób skóry oraz pomaga regulować poziom insuliny.
  • Magnezu – składnika, który ma wpływ na działanie wszystkich znajdujących się w organizmie człowieka narządów. Magnez działa m.in. na pracę serca, pracę nerek, na wzrok, pracę mięśni oraz ma wpływa na wzmocnienie kości.
  • Nienasyconych kwasów omega-3 – ich dostarczenie do organizmu w diecie jest trudne, dlatego też zaleca się suplementację omega-3. Kwasy te mają bardzo szerokie działanie, przede wszystkim jednak regulują poziom trójglicerydów i cholesterolu oraz wspierają pracę mózgu.
  • Witaminy K – ma ona duży wpływ na prawidłową pracę serca oraz odpowiada za transport z tętnic do kości wapnia.
  • Witaminy E – która ma właściwości antyutleniające i w związku z tym jest w stanie opóźniać procesy starzenia. Oprócz tego pomaga walczyć z otyłością, wzmacnia wzrok i wspomaga układ odpornościowy.
  • Witaminy D – normalnie dostarczana jest do organizmu ze słońca, w okresie jesiennym i zimowym bardzo często jednak stwierdza się u pacjentów jej niedobory. A jej rola jest duża, ponieważ jest w stanie wspierać pracę serca, wzmacnia kości i wpływa na zwiększenie odporności organizmu. 

Czy stosowanie suplementów diety jest potrzebne?

Celem każdego powinno być zadbanie o to, żeby wszystkie potrzebne mu witaminy i minerały, dostarczał w prawidłowo zbilansowanej diecie. Niestety jest to bardzo trudne, ponieważ wymaga wprowadzenia do diety różnych elementów. Najlepiej tak naprawdę byłoby jeść wszystkiego po trochu, czyli warzywa i owoce, mięso, ryby i owoce morza, a także kasze i pieczywo. Jest to jednak tak naprawdę niemożliwe, dlatego też te składniki, których nie jest się w stanie dostarczyć w diecie, powinno się w miarę możliwości dostarczyć w inny sposób, czyli poprzez stosowanie odpowiednich suplementów diety. W ich składzie mogą się znaleźć w zasadzie wszystkie niezbędne do zapewnienia nam dobrego samopoczucie i kondycji organizmu witaminy i minerały.