https://www.naturalsite.pl/Suplement-diety-na-osteoporoze-Witamina-D3-NSP-gratis-p193

Co to jest witamina D?

Witamina D należy do tych, które są rozpuszczalne w tłuszczach. Witamina D pełni w organizmie bardzo istotną role, m.in.: pobudza wchłanianie wapnia i fosforu, dzięki czemu ma ogromny wpływ na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i niemowląt, oraz na ich odpowiednią gęstość. Witamina D może zapobiegać nadciśnieniu, chorobom serca, alergii, anemii oraz cukrzycy. Bardzo ważne jest by organizm został zaopatrzony w odpowiednią dawkę witaminy D, ponieważ zarówno nadmiar jak i niedobór mają negatywny wpływ na zdrowie człowieka.

Witamina życia, która ma ogromny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Organizm może wytworzyć ją sam przy pomocy światła słonecznego. W naszej szerokości geograficznej najwięcej słońca dociera do nas wiosną i latem, ale nie jest tego słońca na tyle, aby zapewnić sobie dzienne zapotrzebowanie witaminy D przez cały rok. Zaleca się suplementowanie witaminy D przez cały rok. 
Utrzymanie właściwego poziomu Witaminy D jest kluczowe dla zdrowia kości i mięśni. Witamina D bierze również udział w procesie dzielenia komórek i ma dobry wpływ na odporność organizmu. 

Nadmiar Witaminy D.

Przedawkowanie witaminy D nie jest częstym zjawiskiem i nie zachodzi przy stosowaniu zwykłej diety czy też ekspozycji na promieniowanie ultrafioletowe. Nadmiar witaminy D wytworzonej pod wpływem promieniowania słonecznego magazynowana jest w organizmie w tkance tłuszczowej. Do krwioobiegu uwalniana jest przez około dwa miesiące, jest to bardzo istotne w szczególności w okresie zimowym.
Do przedawkowania witaminy D, może dojść podczas stosowania preparatów doustnych w momencie, gdy dostarczymy organizmowi dawkę cztery razy większą od dawki zalecanej. Przedawkowanie witaminy D jest niebezpieczne, ponieważ prowadzi do zatrucia organizmu. Nadmiar witaminy D prowadzi do utlenienia lipidów błon komórkowych, które zawierają kwasy tłuszczowe nienasycone i powstaniu szkodliwych nadtlenków w ludzkim organizmie. Nadmiar sprzyja odkładaniu się wapnia w tkankach m.in.: w tętnicach, nerkach oraz sercu. W konsekwencji dochodzi do zaburzenia pracy serca, a także ośrodkowego układu nerwowego.

Niedobór witaminy D.

Chociaż znacznie częściej spotyka się problem niedoboru witaminy D również i jej nadmiar może nieść ze sobą konsekwencje zdrowotne. Objawia się on biegunką, utratą apetytu, zwiększonym uczuciem pragnieniem i wzmożoną diurezą, otępieniem, osłabieniem, a także wzrostem ryzyka zachorowania na kamicę pęcherzyka żółciowego oraz nerek. Nie mniej jednak to niedobór witaminy D3 stanowi problem znacznie większej ilości osób dorosłych. Spowodowany jest on głównie zbyt małą ilością witaminy D dostarczanej z pożywieniem oraz jej ograniczoną syntezą w skórze. 

Jakie objawy niedoboru witaminy D3 powinny skłonić nas do wizyty w gabinecie lekarskim i wykonania oznaczenia jej poziomu we krwi?

  • bóle kostno – stawowe oraz mięśniowe – mające związek z postępującą osteoporozą i zwiększoną łamliwością kości,
  • stany depresyjne – deficyt witaminy D ma znaczący wpływ na nastrój,
  • nawracające infekcje – spadek odporności może mieć związek z niedoborem witaminy D w organizmie,
  • insulinooporność, cukrzyca – zbyt niski poziom witaminy D stwierdza się wraz z brakiem wrażliwości tkanek na insulinę, a poza tym witamina D oddziałuje na funkcjonowanie komórek trzustkowych wydzielających insulinę,
  • zaburzenia snu i przewlekłe zmęczenie – witamina D to jeden z tzw. neurosteroidów i wpływa na funkcjonowanie i rozwój mózgu; jej deficyt powoduje zatem zaburzenia koncentracji, problemy z pamięcią, trudności z zasypianiem i ilością snu, co potęguje przewlekłe zmęczenie.
Głównym powodem niedoboru witaminy D jest mała ilość dni słonecznych w ciągu roku, używanie filtrów słonecznych podczas opalania i nie tylko ( z których przecież nie należy rezygnować), spędzanie dużo czasu w zamkniętych pomieszczeniach, oraz oczywiście dieta. 

Jak uzupełniać witaminę D w naszym organizmie?

Aby zadbać o właściwy poziom witaminy D w organizmie należy pamiętać o:

  • codziennej ekspozycji na słońce (15-20 minut między godziną 10 a 15). Ważne, by podczas spaceru czy wypoczynku na świeżym powietrzu możliwie duża powierzchnia skóry była odsłonięta. Należy zachować umiar i nie dopuścić do poparzenia czy udaru;
  • odpowiednim odżywianiu (źródłem witaminy D są: ryby morskie (najlepiej gotowane lub pieczone), jajka, produkty mleczne, wątróbka, oleje roślinne, sery pleśniowe i dojrzewające);
  • równowadze psychicznej (badania dowodzą, że witamina D ma wpływ na ludzką psychikę, chroni człowieka przed depresją, chorobą Alzheimera oraz otępieniem);
  • uprawianiu sportu;
  • suplementacji witaminy D w dawkach i okresie zleconym przez lekarza. 


Skąd w organizmie bierze się witamina D3? - źrodła pokarmowe 

Największe zasoby witaminy D3 znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego, a zwłaszcza tłustych rybach morskich, rybnych olejach, jajach, wątróbce czy w mięsie czerwonym i drobiowym. Należy przypomnieć, że witamina D3 jest rozpuszczalna w tłuszczach, dlatego dieta powinna zawierać odpowiednią ilość tłuszczu w przyjmowanych pokarmach.


Witamina D3, a solarium.

Niektórzy pacjenci zastanawiają się czy w okresie jesienno-zimowym, kiedy synteza skórna jest wysoce nieefektywna, zasadne jest korzystanie z solarium. Oczywiście regularne korzystanie ze specjalnych lamp UV, które emitują promieniowanie UVB zapobiega spadkowi poziomu aktywnego metabolitu witaminy D3. Jednak solaria w Polsce zazwyczaj nie są wyposażone w tego typu urządzenia, a dostępne są w nich lampy UVA, które zamiast syntezy witaminy D3 powodują rozkład jej ustrojowych zasobów.

Witamina D3 -  przeciwwskazania.

Suplementacja witaminy D3 posiada przeciwwskazania jak każdy inny lek. Przede wszystkim jest to nadwrażliwość lub uczulenie na składnik preparatu albo pokarmu, z którego w sposób naturalny pozyska się witaminę. Nie można jej przyjmować także przy wapniowej kamicy nerek, niewydolności nerek, a także przy braku aktywności hydroksylazy cholekalcyferolu (witaminy D3) w wątrobie i nerkach.