Czym jest naturalna Witamina C? 

Gotowe preparaty zawierające minerały i inne składniki odżywcze są zwykle przygotowywane w warunkach laboratoryjnych. Otrzymane związki uzupełniają niedobory organizmu, ale nie są tak skuteczne jak ich ekologiczne odpowiedniki. Naturalna Witamina C to produkt pozyskiwany z wolno rosnących roślin, ziół i kwiatów. Niedobory któregokolwiek ze składników mogą prowadzić do zaburzeń zdrowia, słabej koncentracji, a nawet poważnej choroby. Aby tego uniknąć, warto stosować zbilansowaną dietę. W menu nie powinno zabraknąć minerałów i składników odżywczych. Jeśli jednak zdrowa dieta nie jest możliwa, dobrym rozwiązaniem jest preparat zawierający naturalną witaminę C. Ich przepisy są najbardziej zbliżone do jedzenia. Wersja ekologiczna charakteryzuje się wysoką biodostępnością, dzięki czemu efekt jest wyraźny i utrzymuje się przez długi czas.

Jakie są więc właściwości witaminy C?

Zakres działania preparatów jest szeroki, dlatego chętnie sięgają po nie zarówno młodzi, jak i starsi ludzie. Ich właściwości zostały docenione przez osoby zmagające się z poważnymi chorobami oraz tych, którzy poszukują sposobu na wzmocnienie organizmu. 

  • jest ona wymagana do syntezy kolagenu, a więc wpływa na zapewnienie prawidłowego stanu tkanki łącznej
  • ułatwia proces gojenia się ran
  • ułatwia przyswajanie żelaza
  • jest aktywatorem wielu enzymów
  • bierze udział w syntezie kortykosteroidów i niektórych neuroprzekaźników oraz w przemianach tyrozyny
  • wpływa stabilizująco na psychikę
  • odgrywa rolę w stomatologii – witamina C zwalcza bakterie powodujące próchnicę oraz wzmacnia zęby i dziąsła

Ponadto witamina C jest silnym antyoksydantem. Związki te neutralizują wolne rodniki i pomagają spowolnić starzenie się organizmu. Pojawiają się także doniesienia, że witamina C ma działanie przeciwnowotworowe. Jak dotąd zauważono, że podanie askorbinianu sodu (forma wit. C) dożylnie wywiera działanie cytotoksyczne na komórki rakowe.

Niedobór witaminy C - jakie są skutki i jak się objawia? 

Niedobór witaminy C w organizmie może występować na skutek zbyt niskiej zawartości witaminy C w diecie, zaburzenia wchłaniania w jelicie lub zwiększonego zapotrzebowania na tę witaminę. Najczęściej niedobór witaminy C występuje u osób odchudzających się, stosujących diety zalecane w chorobach żołądkowo-jelitowych. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C występuje u osób pracujących fizycznie, gdyż wraz z utratą potu następują jej straty, a także u mieszkańców miast (zanieczyszczenie środowiska), w długotrwałych sytuacjach stresowych, u osób oparzonych, po urazach, a także przyjmujących kwas acetylosalicylowy jako profilaktykę choroby niedokrwiennej serca (np. Acard, Polocard). Ponadto zwiększone zużycie witaminy C przez organizm występuje u kobiet w ciąży oraz karmiących piersią.

Sygnały, które wysyła nam organizm kiedy jest zbyt mało kwasu askorbinowego to m.in.:

  • osłabienie naczyń krwionośnych,
  • obrzęk i bolesność stawów,
  • utrudnione gojenie się ran,
  • nieprawidłowe zrastanie się kości po złamaniach,
  • spadek odporności organizmu,
  • szkorbut – choroba objawiająca się owrzodzeniem i krwawieniem dziąseł oraz wypadaniem zębów,
  • suchość i szybsze starzenie się skóry.

O dodatkowej suplementacji powinni pomyśleć przede wszystkim ci, których dieta nie dostarcza wszystkich niezbędnych składników do organizmu. Brak zbilansowanego jadłospisu może mieć różne przyczyny. Niedobory najczęściej spotyka się u:

  • wegan,
  • wegetarian,
  • osób spożywających posiłki nieregularnie.

Regularne stosowanie suplementów może ułatwić powrót do zdrowia i przywrócić równowagę w witaminach oraz minerałach. Kapsułki, tabletki czy też proszki szybko wchłaniają się do organizmu, odbudowując powstałe braki. W wielu przypadkach pierwsze efekty można zauważyć już po kilku tygodniach.

Dawkowanie witaminy C

Optymalna dawka witaminy C zależy od wieku i płci człowieka, ale również innych czynników, jak stan zdrowia i narażenie na stres. U osób dorosłych dzienne zapotrzebowanie na kwas askorbinowy to około 1 mg/kg masy ciała. W przypadku dzieci zaleca się wyższe dawki witaminy C - około 2 mg/kg masy ciała na dobę. Kwas askorbinowy stosowany doustnie w dawce do 200 mg wchłania się prawie całkowicie.