https://www.naturalsite.pl/CYNK-ALT-120-TABLETEK-p238

Cynk odgrywa podstawową rolę w wielu procesach metabolicznych, bierze udział w syntezie białek i hormonów, zapewnia odpowiednie działanie układu oddechowego i rozrodczego. Wpływa pozytywnie także na układ immunologiczny. Warto jednak pamiętać, że zarówno niedobór cynku, jak i jego nadmiar w organizmie może być szkodliwy.

W organizmie człowieka znajduje się 2-4g cynku. Dzienne zapotrzebowanie cynku u dorosłego człowieka wynosi 8-11 mg. 

Rola cynku w organizmie

  • Cynk pełni wiele ważnych funkcji w organizmie. Przede wszystkim odgrywa podstawową rolę w procesach biologicznych. Bierze udział w metabolizmie kwasów nukleinowych, syntezie białek oraz biosyntezie RNA i DNA. Jest niezbędny do odpowiedniego rozwoju układu kostnego, odpowiada za wzrost włosów i paznokci. Ponadto jony cynku są potrzebne, by trzustka mogła magazynować i uwalniać insulinę.
  • Cynk wzmacnia odporność organizmu, działa przeciwzapalnie i wspomaga leczenie przeziębienia i grypy poprzez łagodzenie objawów tych chorób. Zapewnia również prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych i przeciwdziała chorobom prostaty. Obecność tego pierwiastka jest niezbędna w procesie rozwoju jąder i produkcji spermy - ma on wpływ na budowę i liczbę plemników. Niedobory cynku u mężczyzn mogą obniżać poziom testosteronu, pogarszać żywotność plemników, a także prowadzić do kłopotów z potencją.
  • Cynk ma także właściwości antyoksydacyjne, więc wspiera walkę z wolnymi rodnikami. Ze względu na to jest często wykorzystywany w kosmetologii. Poza tym wpływa na strukturę błon komórkowych, jest więc niezbędny do tego, by nasza skóra była zdrowa. Dodatkowo bierze udział w procesach jej regeneracji, a także przyspiesza proces gojenia się ran. Cynk działa także odtruwająco na metale ciężkie u dorosłego człowieka. 
Objawy niedoboru cynku: 
  • brak apetytu
  • suchość w ustach
  • choroby skóry
  • zmniejszenie libido
  • podatność na infekcje wirusowe i bakteryjne
  • utrata smaku i węchu
  • pogorszenie pamięci
  • uczucie znużenia
  • zmniejszenie tolerancji na alkohol
Na niedobór cynku narażone są osoby z chorobami przewodu pokarmowego, chorobą alkoholową, ortodoksyjni wegetarianie oraz makrobiotycy, osoby na diecie odchudzającej, amatorzy słodyczy, ciężarne i sportowcy.

Źródła i wchłanianie cynku

Cynk występuje w mięśniach, kościach, skórze, nerkach, a u mężczyzn w prostacie. Cynk zawarty w produktach spożywczych dostarczamy do naszego organizmu podczas posiłków, dlatego aby utrzymać jego prawidłowy poziom, należy zadbać o zdrową i odpowiednio zbilansowaną dietę. Cynk zawarty jest zarówno w produktach zwierzęcych, jak i roślinnych, jednak jego przyswajalność jest większe w przypadku tej pierwszej grupy.

Produkty bogate w cynk to:

  • ryby,
  • owoce morza (głównie ostrygi, krewetki),
  • mięso,
  • jaja,
  • rośliny strączkowe,
  • pomidory,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • natka pietruszki


Możliwe niepożądane skutki nadmiaru przyjmowanego cynku: 

  • bóle żołądka
  • nudności
  • utrata apetytu
  • biegunka
  • bóle głowy
Ilości cynku, które zazwyczaj występują w żywności, nie prowadzą do jego nadmiernego spożycia.

Dlaczego Cynk ALT? 

Cynk ALT
 to doskonała mieszanka alg, lucerny siewnej, tymianku i cynku. Zawarty w produkcie cynk pomaga w utrzymaniu zdrowych kości i pomaga zachować zdrowe paznokcie, włosy i skórę. Ponadto cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej, w zachowaniu odpowiedniego metabolizmu mikroskładników odżywczych oraz prawidłowej płodności i funkcji rozrodczych. Należy również podkreślić, że cynk pomaga w utrzymaniu prawidłowego widzenia. Cynk ALT zawiera również liść tymianku pospolitego, który tradycyjnie był stosowany w celu ułatwienia trawienia, ale też ma kojące i przyjemne działanie na gardło i struny głosowe.