Chrom jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Przyczynia się do odpowiedniego działania receptorów insulinowych. Jest częścią substancji chemicznej naturalnie wytwarzanej przez wątrobę, nazywanej czynnikiem tolerancji glukozy (GFT), w którego skład wchodzi także niacyna, glicyna, kwas glutaminowy i cysteina. GFT (razem z insuliną) umożliwia sprawne przenikanie glukozy oraz kwasów tłuszczowych i aminokwasów do komórek.

Jakie właściwości ma chrom? 

Chrom jest mikroelementem, czyli pierwiastkiem śladowym, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Bierze on udział w procesach przemiany materii. To niejedyne funkcje jakie pełni. Mikroelementy powinny być dostarczane do organizmu, w czym może pomóc zdrowa dieta. Pierwiastki śladowe, mimo że jest ich niewiele, są bardzo ważne. W organizmie człowieka chrom występuje w małych ilościach. Mamy go zaledwie 6 mg. Chrom działa pobudzająco na trzustkę. To dzięki niemu produkuje ona insulinę. Podobnie jak inne mikroelementy, chrom wspomaga przemianę materii. Bierze udział w przemianie węglowodanów i białek. Chrom jest niezbędnym pierwiastkiem śladowym, który nasila efekt działania insuliny i wpływa na metabolizm podstawowych składników odżywczych.
Osoba, która ciągle miewa ochotę na słodycze, powinna wyrównać niedobór chromu. W tym celu może brać tabletki zawierające ten pierwiastek. Jeżeli dana osoba zdecyduje się zażywać tabletki z chromem, powinna skonsultować się z lekarzem. Środki wspomagające odchudzanie czasami przynoszą więcej szkody niż pożytku. Suplementacja chromem to dobre rozwiązanie dla łasuchów, którym trudno opanować apetyt na "coś" słodkiego. Warto zaznaczyć, że w osoby suplementujące ten pierwiastek, powinny wystrzegać się jedzenia słodkości. Dlaczego? Ponieważ produkty zawierające dużo cukrów prostych powodują wydalanie chromu z organizmu. Podczas suplementacji należy więc unikać: słodyczy, cukru, dżemów, miodu, a także słodzonych napojów. 
Poza tym chrom przyspiesza tempo przemiany materii i ułatwia utratę tkanki tłuszczowej (wpływa na metabolizm węglowodanów oraz tłuszczów, z tego powodu zalecany jest osobom próbującym zrzucić zbędne kilogramy).

W tym miejscu należy podkreślić, że sam chrom nie wystarczy, by pozbyć się nagromadzonych kilogramów. Tylko połączenie zdrowej diety, codziennej aktywności fizycznej i odpowiedniej suplementacji witamin i minerałów może zapewnić widoczne efekty.

Objawy niedoboru chromu

Zapotrzebowanie na chrom w normach żywienia w Polsce nie zostało jednoznacznie określone. Uważa się, że jest ono wyższe u osób z upośledzoną tolerancją glukozy. Niedobór tego pierwiastka może skutkować zaburzeniami funkcjonowania organizmu, takimi jak hiperinsulinemia i insulinooporoność, nietolerancja glukozy, obecność glukozy w moczu, zaburzenia lipidowe, neuropatia i encefalopatia. 

Działania niepożądane

Wśród skutków ubocznych wynikających z suplementacji chromu wymienia się m.in. bóle i zawroty głowy, problemy ze snem, wahania nastroju czy rozdrażnienie. Ponadto stosowanie tego pierwiastka jest przeciwwskazane u osób mających problemy psychiczne jak schizofrenia czy depresja. Z kolei osoby cierpiące na cukrzycę powinny skontaktować się lekarzem prowadzącym przed rozpoczęciem jego stosowania.

Włączenie chromu na stałe do suplementacji niesie za sobą korzyści w postaci ograniczenia uczucia "wilczego głodu", w trakcie którego nasze dotychczasowe starania mogą legnąć w gruzach. Regulacja poziomu glukozy we krwi w znaczący sposób ułatwia walkę z nadwagą.
Z drugiej strony warto pamiętać, że chrom, podobnie jak każdy suplement, niesie za sobą ryzyko niepożądanych działań, dlatego warto wcześniej zapoznać się z nimi oraz przeciwwskazaniami do rozpoczęcia suplementacji tego preparatu.