Potas i magnez - kiedy i czy warto suplementować?


Niezbędnym elementem naszej diety są substancje mineralne i pierwiastki śladowe. Nasz organizm nie jest w stanie sam ich wyprodukować, dlatego musimy dostarczać ich do organizmu wraz z pożywieniem. Minerały mają ogromne znaczenie dla procesów wzrostu oraz procesów metabolizmu w organizmie.
 

Potas

Potas w pozytywny sposób wpływa na układ nerwowy i zapobiega zmęczeniu. Jest typowym minerałem wewnątrzkomórkowym, który występuje jako dodatnio naładowany jon. Potas pomaga również w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni. Jego największe ilości są w tkance mięśniowej. Bierze udział w metabolizmie węglowodanów. Jest niezbędny do syntezy białek. Wpływa na pobudliwość komórek mięśniowych, jest ważny przy skurczach włókien mięśniowych. Bierze udział w regulacji czynności serca. Potas pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Główne zadanie potasu to regulacja procesów ciśnienia osmotycznego w płynach ustrojowych, utrzymywanie równowagi wewnątrz komórki, utrzymywanie potencjału spoczynkowego błon komórkowych, usuwanie nadmiaru wody oraz sodu z organizmu, utrzymywanie równowagi kwasowozasadowej. Najbogatszym źródłem potasu są owoce, warzywa, banany, śliwki, porzeczki, suszone owoce, zielona pietruszka, seler, marchew, pomidory, kapusta, dynia, łosoś, pokarmy pełnoziarniste. 

Suplement diety fin Optisaltabs


Zawiera potas i magnez. Ma odżywcze i w pełni naturalne składniki, które pomogą w niedoborze potasu i magnezu w organizmie. Magnez i potas są ważnymi minerałami wewnątrzkomórkowymi. Pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni.

Jakie są niedobory potasu?

Objawy są różne. Lecz najczęściej wystepują zaburzenia układu nerwowego, czyli przykładowo częste zmęczenie, brak sił, skurcze mięśni, bóle głowy. Występują również zaburzenia układu trawiennego, przykładowo zaparcia, bóle brzucha, skurcze jelit. Kolejnymi objawami jest wysokie ciśnienie krwi, zaburzenie rytmu serca, niewydolność krążenia, łamliwość kości, nadmierna suchość skóry. Problemy te są częstsze u osób starszych, u pacjentów z chorobami serca. 

Magnez


Jest minerałem, który uczestniczy w wielu procesach metabolicznych. Ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowo-mięśniowego, serca i naczyń krwionośnych. Jest również podstawowym składnikiem materiału kostnego, jest konieczny do budowy kości i zębów, ma działanie antystresowe, przeciwalergiczne i przeciwzapalne. 

Suplement diety Magnesium NSP

 
Pomaga w walce z niedoborem magnezu w organizmie.

Jest istotny dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Odgrywa kluczową rolę w metabolizmie energetycznym, jest wykorzystywany do aktywnego transportu potasu oraz sodu. Wpływa na wchłanianie się wapnia z przewodu pokarmowego chroniąc organizm przed zakwaszeniem. Magnez pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i w utrzymaniu prawidłowych funkcji psychologicznych.
Magnez przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia. Magnez zapobiega nadpobudliwości nerwowej, ma działanie uspokajające, zapobiega stresom, bólom i zawrotom głowy, depresji. 

Suplement diety Triple Magnesium Complex Swanson 


Jest suplementem stworzonym do stosowania przy niedoborze magnezu w organizmie. 

Jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania mięśni, pracy serca, układu krwionośnego. Jego funkcje w organizmie są podobne do wapnia, jest potrzebny przy skurczach mięśni, w tym mięśnia sercowego, utrzymuje normalny rytm serca. Odgrywa ważną rolę w różnych procesach metabolicznych, w przemianie energe tycznej substancji w organizmie, ponieważ jest nieodłącznym elementem wielu enzymów. Wpływa na prawidłowy rozwój układu kostnego, pomaga przy wzroście kości. Magnez razem z wapniem i fosforem buduje mineralną strukturę tkanki kostnej, zapewniając jej wytrzymałość i twardość.
 

Jakie są niedobory magnezu?


Objawy niedoboru są różne. Może to być osłabienie mięśni, napięcie mięśniowe, drżenie mięśniowe, bolesne skurcze łydek lub innych mięśni, uczucie drętwienia palców, uczucie mrowienia w kończynach, drganie powiek. Zmiany psychiczne, stany depresyjne i lękowe, zmęczenie, nerwowość, niepokój. Dolegliwości kostne, zaburzenia wzrostu, ubytki w zębach. Do niedoborów magnezu w organizmie dochodzi w skutek jednostronnych diet redukujących, po trwających dłuższy czas biegunkach czy wymiotach, po nadmiernym spożywaniu alkoholu, u diabetyków oraz przy zaburzeniach wchłaniania. Magnez zawierają otręby i owoce morza, ryby, pestki dyni, kasza gryczana i jaglana, migdały i orzechy, soja, ryż brązowy, zielone warzywa, rośliny strączkowe, wołowina, szynka, ziemniaki, banany, kakao, czekolada.