https://www.naturalsite.pl/Kurkumina-NSP-60-kapsulek-wsparcie-ukladu-odpornosciowego-p1267

Kurkumina to naturalny związek polifenolowy pochodzący z kłącza ostryżu długiego, inaczej zwanego ostryżem indyjskim. Jest to roślina pochodząca z rodziny imbirowatych, wykazująca szeroki zakres działania biologicznego. Uprawia się ją w Indiach, Chinach oraz w Południowo-Wschodniej Azji.

Kurkumina, a kurkuma

W niektórych środowiskach zamiennie stosuje się nazwy kurkumina i kurkuma. Nie jest to do końca poprawne. Należy rozgraniczyć bowiem roślinę i jej skład. Kurkuma to przyprawa znana z Indii, którą uzyskuje się z korzenia rośliny podobnej nieco do imbiru zwanej ostryżem. Za pozytywne właściwości kurkumy, jak również charakterystyczny żółty kolor odpowiada natomiast kurkumina, czyli składnik aktywny tej przyprawy. Z tego powodu kurkuma wykorzystywana jest nie tylko jako przyprawa, ale również stosowana była niegdyś w celu barwienia produktów spożywczych.

Kurkumina - właściwości

Aby nasz organizm funkcjonował w pełni prawidłowo konieczne jest utrzymanie równowagi pomiędzy tempem wytwarzania i usuwania reaktywnych form tlenu. Ich nadmiar może prowadzić do stresu oksydacyjnego i, co za tym idzie, nieodwracalnych uszkodzeń komórek i tkanek, a w konsekwencji do powstawania m.in. chorób nowotworowych, układu krążenia oraz układu nerwowego. Stan ten najprawdopodobniej wiąże się także z przyspieszonymi procesami starzenia.

Kurkumina jako antyoksydant, prezentuje siłę działania zbliżoną do witaminy C i E. Jej przyjmowanie, podobnie, jak innych naturalnych przeciwutleniaczy, m.in. jagód goji, owoców aronii czy owoców borówki czarnej, neutralizuje reaktywne formy tlenu obecne w komórkach (m.in. rodnik hydroksylowy i anionorodnik ponadtlenkowy). Dodatkową korzyść stanowi fakt iż stosowanie kurkuminy podnosi wewnątrz komórek poziom glutationu – związku działającego silnie przeciwutleniająco.

Kurkumina a odchudzanie

Pojawia się także coraz więcej publikacji dotyczących wpływu kurkuminy na redukcję tkanki tłuszczowej. Udowodniono, że codzienne stosowanie kurkuminy w dawce powyżej 1000 mg podnosi poziom adiponektyny, która jest hormonem regulującym m.in. przemianę glukozy, kwasów tłuszczowych oraz wrażliwość na insulinę. U osób z nadwagą lub chorujących na otyłość poziom adiponektyny w organizmie jest zwykle niski, co uznaje się nawet za jeden z niezależnych czynników ryzyka rozwoju cukrzycy typu II. Działanie kurkuminy polegające na podnoszeniu stężenia adiponektyny zapobiega rozwojowi insulinooporności, a także reguluje odczuwanie głodu i sytości.

Kurkumina prozdrowotnie - piperyna wspomagająco

Kurkumina nie jest związkiem łatwo wchłanianym przez organizm. Można jednak podjąć pewne kroki mające na celu zwiększenie wchłaniania kurkuminy przez organizm. Jedną z nich jest przyjmowanie kurkumy wraz z czarnym pieprzem. Piperyna to alkaloid, który odpowiada za ostrość pieprzu. To zarazem związek, który hamuje niektóre funkcje enzymów trawiennych. W normalnych okolicznościach enzymy te odpowiadają za usuwanie tego, co jest uważane przez wątrobę za nadmiar kurkumy, tymczasem piperyna powoduje pełne wchłanianie dostarczanej organizmowi kurkuminy. Równie istotne jest, by spożywać tłuszcze, bowiem kurkumina właśnie w nich jest rozpuszczalna. Bez tłuszczu kurkumina nie rozpuszcza się prawidłowo, co wywołuje gorsze wchłanianie z jelit do krwiobiegu. Źródłem piperyny jest czarny pieprz, ale ma jej tylko parę procent. Aby właściwości tego składnika mogły być wykorzystane efektywniej, niezbędna jest jego suplementacja. Stężenie piperyny nie obejmuje zwykle 100 proc. preparatu, więc warto dobrać suplement uzupełniony innymi wartościowymi składnikami o cechach odchudzających.

Kurkumina -  dawkowanie

Dzienne, dopuszczalne spożycie kurkuminy określono na poziomie do 3 mg na kg masy ciała (m.in. Światowej Organizacji Zdrowia). Niemniej przy stosowaniu także wyższych dawek nie stwierdzono działania toksycznego. Ewentualne skutki uboczne działania kurkuminy pojawiać się mogą przy spożywaniu jej w dużych ilościach i dotyczą dolegliwości ze strony przewodu pokarmowego (nudności, bóle brzucha, biegunki). Nie należy łączyć stosowania kurkuminy z lekami przeciwzakrzepowymi.


Nadal trwają badania mające na celu udowodnienie lub obalenie kolejnej właściwości kurkuminy, mianowicie działania przeciwnowotworowego. O ile jej właściwości przeciwzapalne i przeciwutleniające nie budzą już najmniejszych wątpliwości, o tyle nadal nie został ostatecznie potwierdzony wpływ tego związku na komórki nowotworowe. Niemniej coraz powszechniej uważa się, że kurkumina pomaga w leczeniu i profilaktyce wielu różnych rodzajów raka. Co więcej, kurkumina wspomaga również działanie leków stosowanych w leczeniu raka, zmniejszając ich toksyczność, a przy tym zwiększając skuteczność.