Sucha skóra - o czym może to świadczyć? 

Sucha skóra stanowi częsty problemem pielęgnacyjny. Wiele osób zmaga się z jej dolegliwościami m.in. świądem i pieczeniem. Czynnikami wpływającymi na suchość skóry są m.in. suche powietrze, wiatr, mróz, przebywanie w klimatyzowanych pomieszczeniach, promieniowanie UV, a także niewłaściwa dieta czy zbyt mała podaż płynów.

Czynniki sprzyjające suchej skórze

Na pojawienie się suchej skóry wpływ mają także czynniki klimatyczne:

  • promieniowanie UV – znacznie wysusza skórę, jeśli często korzystamy z kąpieli słonecznych i solarium, na pewno skóra prędzej czy później stanie się szorstka i przesuszona. Ponadto, promieniowanie ultrafioletowe przyspiesza procesy starzenia, niszczy strukturę DNA, uszkadza naturalne substancje nawilżające, itp. Dlatego bez względu na wiek, należy unikać nadmiernej ekspozycji na UV;
  • suche powietrze oraz wiatr – nie tylko przesuszają skórę twarzy, ale także skórę całego ciała.

Należy więc dobrać kosmetyki do panujących warunków atmosferycznych (szczególnie zimą zabezpieczyć odsłonięte partie ciała).

Sucha skóra to również efekt niewłaściwego odżywiania i nawadniania organizmu. Przy zaburzeniach żywienia, mało zróżnicowanej i nieodpowiednio zbilansowanej diecie czy też przy spożywaniu zbyt małej ilości płynów, można spodziewać się różnych dolegliwości skórnych, w tym także związanych z nadmierną suchością skóry.

Jak poradzić sobie z suchą skórą?

Aby uniknąć nieprzyjemnych objawów suchości skóry, warto zacząć od dobrej pielęgnacji cery. Jeśli twoja skóra szybko się wysusza, z pewnością stosujesz krem nawilżający.

Jednak sam kosmetyk nie wystarczy. Ważny jest bowiem również sposób, w jaki go aplikujesz. W celu uzyskania optymalnego nawilżenia należy posmarować się kremem na lekko wilgotną twarz. Istotny jest także dobór kosmetyków. Osoby z suchą cerą nie powinny stosować środków perfumowanych i zawierających alkohol. Krem powinien być gęsty i nieco tłusty.

Suplementacja i witaminy a sucha skóra

Skóra będzie zdrowsza, jeśli zaspokoisz zapotrzebowanie organizmu na witaminy i mikroelementy jedząc np. odpowiednie warzywa i owoce. Dla skóry szczególnie ważna jest witamina A, ale jej przyjmowanie w postaci kapsułek, ze względu na łatwe kumulowanie się  w organizmie, wymaga dużej ostrożności.
Niedobór witaminy A powoduje rogowacenie i złuszczanie się skóry. Ale przedawkowanie może doprowadzić do wręcz dramatycznej suchości skóry i błon śluzowych, ich pękania, owrzodzeń, przebarwień, świądu, a nawet do łysienia. Ponadto przyjmowanie zbyt dużej ilości witaminy A działa negatywnie na wątrobę, a dobrze funkcjonująca wątroba jest konieczna, żeby skóra była w dobrym stanie i ładnie wyglądała

witamina A - uznawaną za witaminę młodości i piękności. Konieczna jest ona do prawidłowej produkcji kolagenu, odpowiedzialnego za prawidłową elastyczność komórek. Chroni także organizm przed promieniowaniem UV, emitowanym przez słońce. Znaleźć ją można w gruboziarnistych produktach zbożowych, warzywach, zwłaszcza ciemnozielonych a także otrębach;

witamina C - podobnie jak powyższy składnik, wzmaga produkcję kolagenu. W celu jej dostarczenia warto zadbać o obecność w diecie produktów takich jak: cytrusy, mango, kapusta, truskawki, kiwi, czarna porzeczka, brokuły, jarmuż czy papryka;

witaminy z grupy B - istotne są w utrzymaniu odpowiedniego nawilżenia. Do produktów będących ich dobrym źródłem zalicza się orzechy i pestki, fasolę, jajka i nabiał, a także drób, ryby, szpinak czy mleko sojowe.

kwasy omega 3 - odpowiednie stężenie skutkuje lepszym nawilżeniem, ochroną przed suchością, a także przyspiesza regenerację fizjologiczną skóry.

kolagen -  stanowi on blisko 75% suchej masy skóry. Badania wykazały, że przyjmowanie suplementów na bazie kolagenu może przynieść szereg korzyści dla skóry, w tym spłycenie zmarszczek i lepsze nawilżenie skóry.

Suchość skóry to dość powszechny problem - raz są to łagodne zmiany, innym razem przewlekłe schorzenia. O ile leczenie powinno się odbywać przy współpracy z lekarzem, to jeśli chodzi o lekkie zmiany, można spróbować suplementacji wyżej wymienionych składników odżywczych.