Odporność organizmu to zdolność organizmu do zwalczania drobnoustrojów i patogenów, które mogą wywołać choroby. Badaniem odporności organizmu zajmuje się immunologia, a system odpornościowy nazywa się układem immunologicznym. Odporność jest uwarunkowana wieloma czynnikami. W dużej mierze wynika z genów, ale też ze środowiska, w jakim wzrasta człowiek.

Kiedy warto wzmocnić odporność? 

W czasie zmian sezonów organizm jest szczególnie narażony na różnego rodzaju infekcje, a każda – choćby najdrobniejsza z nich – może być przeszkodą w wykonywaniu codziennych obowiązków. Suplementy na odporność warto przyjmować cały rok, ale szczególnie w okresie jesienno-zimowym, czyli wtedy, kiedy organizm jest najbardziej narażony na infekcje. Kiedy pojawia się pytanie, jak wzmocnić organizm, zwykle na myśl przychodzi witamina C. I to skojarzenie jest jak najbardziej słuszne!

Jak wzmocnić swoją odporność? 

Często sięgamy po domowe sposoby zwalczania infekcji, kiedy jesteśmy juz chorzy. Na co dzień zapominamy, że walka z mikroorganizmami zaczyna się znacznie wcześniej i że znacznie lepiej jest dbać o prawidłową dietę, bogatą w substancje antydrobnoustrojowe codziennie. Lepiej się zabezpieczyć i zadbać o codzinną ochronę, niż potem ratować. 

6 prostych kroków do poprawy odporności! 

O ile obniżona odporność nie jest wynikiem choroby (np. choroby metabolicznej, autoimmunologicznej, zakażenia niektórymi wirusami, jak HIV czy wirus odry) lub leczenia immunosupresyjnego, można w dość łatwy sposób przywrócić mu pełnię sił. Na przykład poprzez wykorzystanie naturalnych metod podnoszenia odporności organizmu.

  • Wysypiaj się w pełni
Sen ma duże znaczenie dla walki ze stresem i zapaleniem. Chodź wcześnie spać, jeśli musiz rano wstawać. 
  • Bądź aktywny
Nawet codzienny 30-minutowy spacer wzmacnia system odpornościowy i poprawa sen. 
  • Uwolnij się od stresu 
Stres zwiększa ilość hormonów, które mówią naszej odporności: stop! Wyjdź na świeże powietrze, poruszaj się, spotkaj się ze znajomymi, daj sobie jak najwięcej wolnego czasu i przestań gonić za nadmiarem zadań. 
  • Nawilżaj pokoje
Wilgotność większa niz 40% to podstawa zdrowia dróg oddechowych. Nie dość, że suche powietrze niszczy nabłonek w oskrzelach, to jeszcze ułatwia rozprzestrzenianie się wirusów. 
  • Dieta to potęga

Naturalna dla naszego klimatu jest pokusa sięgania po ciężkie potrawy (smażone kotlety, tłuste zupy, kiełbasy, golonka, bigosy, obfitość masła i śmietany), ale nie daj jej się skusić. Owoce i warzywa powinny być podstawą diety również w zimie. Szukaj kolorowych owoców - w tym okresie szczególnie ważna jest właściwa ilość witaminy C

Najczęstsze przyczyny obniżonej odporności 

Odporność może niestety osłabić wiele czynników. Z takim problemem zmagają się m.in. osoby cierpiące na przewlekłe choroby dróg oddechowych, takie jak astma czy alergia wziewna. Nie bez znaczenia pozostaje również środowisko, w którym żyjemy na co dzień. Przewlekłym stanom zapalnym dróg oddechowych i ogólnemu obniżeniu odporności sprzyjają między innymi:

  • obecność spalin samochodowych,
  • obecność smogu, zanieczyszczonego powietrza,
  • zbyt przesuszone powietrze (m.in. długotrwałe przebywanie w ogrzewanych lub klimatyzowanych pomieszczeniach),
  • przebywanie w warunkach powodujących przegrzanie lub przemarznięcie.

Poza czynnikami zewnętrznymi równie istotny wpływ na odporność ma nasz styl życia oraz kondycja psychofizyczna.

Skuteczne preparaty na wzmocnienie odporności

1. Kwasy Omega-3

Są to kwasy tłuszczowe, niezbędne do prawidłowego rozwoju organizmu, których on sam nie potrafi wytworzyć. Należy je zatem dostarczać wraz z pożywieniem.Wykazano skuteczność preparatów zawierających kwasy omega-3 (a zwłaszcza kwasy EPA i DHA) w poprawie odporności osób z infekcją dróg oddechowych. Powinny je zażywać osoby z niedostateczną funkcją układu immunologicznego, zwłaszcza w okresie szczególnej zapadalności na przeziębienie i grypę. 

2. Witamina C

Witamina C, inaczej kwas askorbinowy, to związek niezbędny do funkcjonowania organizmów żywych. Jej właściwości od dawna są wykorzystywane w medycynie, ale znalazła ona zastosowanie także w kosmetyce. Witamina C skutecznie wspiera odporność, a ponadto jest skutecznym przeciwutleniaczem, zwalcza wolne rodniki i poprawia pracę układu krążenia. Pojawiają się także doniesienia, że witamina C ma działanie przeciwnowotworowe. Jak dotąd zauważono, że podanie witaminy C dożylnie wywiera działanie cytotoksyczne na komórki rakowe. Ksylitol to naturalna substancja słodząca pozyskiwana z drzewa brzozy,posiada niski indeks glikemiczny IG8, dlatego może być stosowana przez cukrzyków. Ksylitol pomaga w zachowaniu prawidłowej mineralizacji zębów. 

3. Immune Formula 

Immune Formula, to suplement diety, który pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i wspomaga system immunologiczny. Jego cenne składniki  zwiększają odporność na infekcje, łagodzą kaszel, oraz posiadają zdolność do zwalczania wolnych rodników. 

4. 
Pieprz Cayenne, Czosnek, Pietruszka

Pieprz Cayenne & Czosnek & Pietruszka, to suplement diety złożony ze składników wszystkim bardzo dobrze znanych. Właściwości jakie posiada ten suplement, dzięki ich połączeniu, to między innymi właściwości antybakteryjne. Wpływają również na metabolizm cukru w organizmie, wspierają utrzymanie prawidłowego poziomu cholesterolu, a także przyczyniają się do redukcji wagi.

5. Zambroza 

Zambroza, to suplement diety, który w swoim składzie zawiera między innymi: malina właściwa, winorośl lisia, kolcowój zwyczajny, czy wyciąg z rokitnika, który przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania śluzówki, wspomaga układ odpornościowy, wzmacnia serce i zwiększa aktywność układu pokarmowego, co przyczynia się do wspomagania przemiany materii.